Porede ih sa pejzažima iz Tolkinovih romana, smaragdnim zelenilom Novog Zelanda, opisuju ih kao mesto iz bajke. Zagajička brda zaista i jesu jedinstveno mesto u sred panonske ravnice.

Nestvarna po pejzažu, nestvarna po činjenici da su peščara i ravnica uspele u sebi da sakriju od znatiželjnih očiju – brda. Smaragdno zeleni bregovi otkrivaju se istrajnima u pešačenju kolskim putevima samo nakon nekoliko kilometara od obližnjih sela.

Drevne peščane dine danas obrasle vegetacijom i delom šumovitim gajevima, svedoče o prošlosti Panonske nizije. Uzdižući se poput ostrva iz mora oranica, Zagajička brda na severoistočnom obodu Deliblatske peščare predstavljaju specifičan zaštićeni mikroprostor u našim krajevima.

Najviše brdo dostiže visinu od 256 m.n.v. a sa ove lokacije se u daljini jasno ocrtavaju moćni vrhovi južnih Karpata dok se na severu nazire Vršački breg.

Prilaz Zagajičkim brdima moguć je iz tri pravca i to prvenstveno peške ili biciklom. Vožnja kolima se ne preporučuje budući da prohodnost puteva među oranicama veoma varira tokom godine i od vremenskih uslova. Ali zašto biste se i opredelili za tu opciju kada vas očekuje lagana šetnja sa pogledom na prostrana polja i, kao kontrast talasanju pšenice, moćne turbine vetroparka. Tokom letnjih meseci trebalo bi na pešačenje ka Zagajičkim brdima krenuti što ranije ili kasno poslepodne zbog jačine sunca budući da na putu gotovo da nema hladovine i zaklona od sunca.

Ovog puta mi smo se odlučili za prilaz od mesta Izbište i šetnju od jedno 5km u jednom pravcu do samih Zagajičkih brda. Put vas vodi iz Beograda preko Pančeva i Banatskog Novog Sela ka Vršcu. U mestu Uljma potrebno je skrenuti desno prateći znak za Belu Crkvu i ubrzo odatle u mestu Izbište ponovo skrenuti desno ka Šušari. Malo dalje tim putem se završava deo rute koji možete preći kolima i odatle poljski put vas vodi levo pored oranica dalje ka Zagajičkim brdima.

Nije moguće dati neki precizan orijentir kuda ići jer ne postoje nikakve markacije ili obeležja na putu, ali ukoliko vam orijentacija nije jača strana GPS mapa će vas sigurno odvesti na pravo mesto. Isto tako možete pitati bilo koga usput od ljudi koji rade na njivama i oni će vas dalje uputiti u kom pravcu da krenete.

Nakon 5 km šetnje pred vama će se pojaviti neverovatni prizori talasastih brda koja tek treba da otkrijete. Zagajička brda prekrivaju površinu od 250 hektara i zaista nije dovoljno vremena tokom jedne posete da se otkrije i upozna ceo ovaj predeo. Prizori su sigurno najlepši u proleće kada sve ozeleni ali i u kasnu jesen tokom toplih dana kada se prelivaju nijanse zlatne i braon boje. Ukoliko ih posetite ujutro ili pred zalazak sunca imaćete priliku da prisustvujete i neverovatnoj igri senki između brda.

Preporuka rute do Zagajičkih brda:

Dužina puta: 174km

Pešačka ruta: 10-15km

Težina: šetnja umerenim tempom

Način realizacije: solo

Oprema: udobna obuća za pešačenje