Valjevski kraj, planine Maljen i Povlen su nam dobro poznati. Obišli smo ove predele više puta i zbog svoje pitome prirode uvek se nalaze na listi preporuka. Lagane staze i prostranstva za duge šetnje ovog puta smo zamenili za nešto malo drugačije avanture.

I dalje smo u blizini poznate turističke lokacije – Divčibara i koristimo priliku da obiđemo 2 vodopada i jednu pećinu.

Vodopad Skakalo

Kada pomislim na ovaj kraj, prva asocijacija mi je žubor vode, jer nekako gde god da se čovek okrene, čuje se kako se voda kotrlja po kamenju. Crna reka, Crna kamenica, Manastirica… svaka vredna obilaska i zaslužuju posebnu priču, ali ovog puta akcenat je na vodopadu Skakalo.

Skriven gustim krošnjama, vodopad Skakalo se nalazi na reci Manastirici na planini Maljen, u blizini Divčibara. Tokom visokog vodostaja, nakon kiše ili u proleće kada krene sneg da se otapa sa okolnih vrhova, vodopad prosto dominira krajem i huk vode koja se obrušava sa 30 metara može se čuti kako odejekuje šumom. Skakalo predstavlja kompleks vodopada sa dominantna 3 slapa.

Za sam vodopad važi da se nalazi na nepristupačnom terenu i zaista bi trebalo to uvažiti. Prilaz vodopadu je strm i neosiguran, a je kretanje znatno otežano ukoliko je teren vlažan ili pokriven snegom. Za one spretnije izazov je pratiti tok reke Manastirice koja krije brojne manje vodopade i slapove.

Mi smo ga posetili u letnjem periodu kada nije bio toliko bogat vodom, ali ništa manje reprezentativan.

Vodopad se nalazi blizu magistrale koja vodi ka Divčibarama i kada je gusta vegetacija početak staze nije lako pronaći. Staza je obeležena, ali kao što sam spomenula, nije obezbeđena i ne preporučuje se ukoliko niste u kondiciji ili niste sigurni na izazovnom terenu.

U tom slučaju je svakako bolja preporuka da obiđete vodopad Skakavci, koji je lako dostupan svima, pa i porodicama sa malom decom.

Vodopad Skakavci

Vodopad se nalazi na pristupačnom terenu i pored njega se nalazi i delimično uređeno izletište sa klupama i česmama sa pijaćom vodom.

Dva vodopada sličnog imena, ali tako različita. Oba su imena dobila po tome što voda “skače” po kamenju.

Vodopad se nalazi u selu Skakavci, na 600 m.n.v. Istoimeno selo i vodopad nalaze se na južnoj strani planine Maljen, u podnožju Divčibara, okruženi bukovim i borovim šumama. Vodopad je visine 15 metara i nalazi se na reci Kamešina.

Tokom našeg boravka pored vodopada u više navrata su meštani okolnih mesta dolazili po vodu sa spomenutih česmi, da bih kasnije i pronašla informaciju da se smatra da je ta voda lekovita, a da se u samom selu nalazi i bušotina sa termalnom vodom.

A nakon vodopada, krećemo da se spuštamo sa Maljena i vraćamo se ka Mionici, gde obilazimo još jedno čudo prirode. Iako je zima i priroda ne deluje primamljivo, reka Ribnica naslućuje kako izgleda ovaj predeo kad sve ozeleni i verujem da ćemo se vratiti na proleće.

Ribnička pećina

Prolazimo kroz Mionicu i selo Paštrić, u čijem se ataru nalazi Ribnička pečina. Ime je dobila po reci Ribnici koja protiče pored samog ulaza u pećinu. Reka Ribnica, istoimena pećina, zajedno sa kompleksom manastira Ribnica posvećenog Svetim Apostolima Petru i Pavlu, 13 zaštićenih stabala lipe i Šalitrenom pećinom čini Spomenik prirode Ribnica.

Ulaz u pećinu nalazi se na nivou vode i kroz nju protiče potočić koji je i izgradio pećinu u debelom krečnjaku koji se obrušavao i stvorio ovaj neverovatni otvor trouglastog oblika visine 12 metara. U pećinu se može ući u dužini od oko 50 metara, pod ulazne dvorane je prekriven zemljom, krečnjakom i nanosima koje Ribnica ostavi nakon plavljenja.

Pećina je poznata kao stanište slepih miševa i u njoj je otkriveno 15 vrsta. Nismo ih videli ali smo ih čuli tako da ne sumnjamo da su već pronašli zaklon u pećini od nadolazećeg snega.

Kako vreme ovog puta kad smo posetili Ribničku pećinu nije moglo na pravi način dočarati ovaj kraj, odlazimo sa odlukom da se na proleće vratimo i obiđemo kanjon Ribnice kako dolikuje.

Kako doći?

Sve 3 lokacije nalaze se u valjevskom kraju, na planini Maljen ili njenim obroncima.

Vodopadi Skakalo i Skakavci su lako dostupni sa Divčibara, ali mogu biti i jednodnevni izlet budući da se nalaze na svega oko 40-ak kilometara od Valjeva i oko 100 kilometara od Beograda.

Do vodopada Skakalo dolazi se magistralom Valjevo – Mionica – Divčibare. Početak staze nalazi se na samoj magistrali, nedaleko od proširenja na putu pored česme, gde auto možete ostaviti i dalje nastaviti peške. Na samoj magistrali nalazi se oznaka za vodopad i vidljive su markacije na drveću.

Kao što sam spomenula, staza je strma, na nekim delovima klizava usled opalog lišća ili nakon kiše. Neophodan je oprez jer može doći do proklizavanja, a dodatna opasnost je ta što nemate oslonca. Ukoliko nemate iskustva kretanja po takvom terenu, preporuka je da ne idete sami već u pratnji vodiča.

Vodopad Skakavci nalazi se u ataru istoimenog sela, na oko 22 kilometra od Divčibara, ka Kosjeriću. Po izlasku iz mesta Ražana potrebno je skrenuti levo kod table koja upućuje na selo i vodopad Skakavci. Do vodopada možete doći kolima, ali nema potrebe, možete malo i protegnuti noge asfaltnim putem uživajući u pogledu.

Ribnička pećina nalazi se u blizini Mionice, na putu za Banju Vrujci, oko 9 kilometara udaljenosti od nje. Ukoliko iz Mionice krenete ka Banji Vrujci skrenite desno prateći putokaze ka manastiru i pećini. Put je uzak, ali asaltiran i prohodan. Pećina se nalazi u okviru manastirskog kompleksa i potrebno je ući u dvorište manastira. Preko reke vodi mostić i kratka staza.

Ukoliko se vas put povede ka zapadu naše zemlje, obavezno posetite i ova mesta: